Η κ.Λίνα Κωνσταντινοπούλου,Γενική Γραμματέας του EuroRAP στο Transportationgr

1.Πείτε μας λίγα λόγια για τον σκοπό τoυ οργανισμού EuroRAP.Ποιες είναι οι πρωταρχικές φιλοδοξίες σας ώστε να επιτύχετε τις δεσμεύσεις σας και να υποστηρίξετε την επίτευξη των Αρχών Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNSustainable Development Goals (SDGs);

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα αξιολόγησης των οδικών αξόνων (EuroRAP), ένας διεθνής μη κερδοσκοπικός οργανισμός με επίκεντρο τα γραφεία του στις Βρυξέλλες, απαρτίζεται από λέσχες αυτοκινήτου, αρχές αρμόδιες για το οδικό δίκτυο,  υπουργεία μεταφορών και υποδομών, και ερευνητικά ινστιτούτα, έχει υλοποιήσει προγράμματα αξιολόγησης των οδικών αξόνων σε πολλά κράτη μέλη της ΕΕ.

Το αποτέλεσμα των προγραμμάτων αυτών είναι η αξιολόγηση οδικής ασφάλειας οδικών δικτύων και τμημάτων του οδικού δικτύου με 1 έως 5 αστέρια αλλά και δημιουργία των χαρτών επικινδυνότητας. Η μεθοδολογία αυτή είναι πλήρως συμβατή από τη νέα Ευρωπαϊκή Οδηγία 2008/96 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (που έχει ενσωματωθεί στην Ελληνική Νομοθεσία με το ΠΔ 104/2011 (ΦΕΚ 237/Α/7-11-2011)) αλλά και με την αναθεώρησή της, όπου προβλέπεται η αξιολόγηση οδικής ασφάλειας οδικών δικτύων και είναι αναγνωρισμένη από διεθνείς οργανισμούς (UN, WHO, World Bank, EIB, EBRD).

Δίνεται έτσι η δυνατότητα άμεσης σύγκρισης μεταξύ διαφορετικών χωρών, καθώς η ίδια μεθοδολογία εφαρμόζεται διεθνώς, σε περισσότερες από 100 χώρες μέχρι σήμερα.Οι στόχοι 3 και 4 των Αρχών Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UN Sustainable Development Goals (SDGs)περιλαμβάνουν τη διασφάλιση ότι όλοι οι νέοι δρόμοι να έχουν κατασκευαστεί σύμφωνα με ένα πρότυπο δρόμων 3 αστέρων ή καλύτερο, για όλους τους χρήστες του δρόμου συμπεριλαμβανομένων των ποδηλάτων άλλα και των πεζών.

2.Στην Ελλάδα ποια είναι η δραστηριοποίηση της EuroRAP?

Στην Ελλάδα,  συνεργαζόμαστε με το ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ, ως επικεφαλής του Εθνικού Προγράμματος EuroRAP όπου αναλαμβάνει τη δημιουργία των τελικών εκθέσεων, συμπεριλαμβανομένων των αποτελεσμάτων και των συστάσεων για κάθε Περιφέρεια της Ελλάδος. Υπεγράφη τον Ιανουάριο μνημόνιο συνεργασίας, με σκοπό την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα μεταξύ του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη,του διευθυντή του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης/Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ) Ευάγγελο Μπεκιάρη και του προέδρου της «Ελληνικές Υποδομές και Οδοί με Διόδια» (Hellastron) Σταύρου Σταυρή.

Μια άλλη ‘’σιδηρά κυρία’’ της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα είναι η κυρία Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς»όπου είναι ενεργό μέλος του EuroRAP, από το 2010, και κάνει ένα απίστευτο έργο για την Οδική Ασφάλεια στην Ελλάδα με προγραμματισμένες εκπαιδευτικές δράσεις σε παιδιά και νέους και είναι επίσης επικεφαλής του Εθνικού Προγράμματος EuroRAP στην Κύπρο.

3.H πανδημία του κορωνοϊού, τι επιπτώσεις έχει στην οδική ασφάλεια ?

Τα βλέμματα όλων αυτήν την στιγμή είναι στα περιστατικά κορώνοιου που αυξάνονται δραματικά στην Ελλάδα και περισσότερο στα νησιά και στους τουριστικούς προορισμούς. Ειδικά στην Ελλάδα,η μάστιγα των τροχαίων δυστυχήματα των είναι στα νησιά όπου κατά τους θερινούς μήνες συνεχίζει με ραγδαίους ρυθμούς.

Το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων είναι εντονότερο στις περιοχές που το οδικό δίκτυο δεν είναι σε καλή κατάσταση και ιδιαίτερα στο επαρχιακό αλλά και στα νησιά (Κρήτη, Επτάνησα, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα) όπου το καλοκαίρι, δέχεται πολύ μεγάλο αριθμό τουριστών.  Το κακό οδικό δίκτυο είναι ένας παράγοντας που συμβάλλει στην πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων, όπως και η περιορισμένη αστυνόμευση.Στην περίπτωση της χώρας μας, ο τουρισμός αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα της οικονομικής μας δραστηριότητας και η εικόνα της οδικής ασφάλειας αποτελεί τον καθρέφτη για τις ασφαλές μετακινήσεις των επισκεπτών στη χώρα μας και κατ’ επέκταση στην ασφαλή διαμονή τους.

Επειδή, υπάρχουν πάντα δυο πλευρές σε κάθε ζήτημα. Αναμφισβήτητα, ένα θετικό που μας αφήνει η κρίση του κορωνοϊού είναι τα μέτρα ενθάρρυνσης της βιώσιμης μετακίνησης και απομάκρυνσης του αυτοκινήτου στις περισσότερες πόλεις της Ευρώπης αλλά και η μετατροπή δρόμων σε σε ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους.

Σε αυτό το σημείο θέλω να επισημάνω ότι αυτές οι μετατροπές πρέπει να γίνονται σύμφωνα με τα διεθνή πρωτόκολλα του EuroRAP. Δηλαδή, να υπάρχει ανάλυση του συγκεκριμένου οδικού δικτύου όπου συγκεντρώνεται το 50% ή περισσότερο των θανατηφόρων ατυχημάτων,σωστή αξιολόγηση του δικτύου με χαρτογράφηση του ποσοστιαίου κινδύνου ατυχημάτων και πρωτόκολλο αξιολόγησης (βάσει αστέρων) αλλά και δημιουργία επενδυτικών σχεδίων – για να γνωρίζουμε το κόστος στην ελληνική οικονομία.Η ελληνική οικονομία επιβαρύνεται ετησίως με δαπάνες άνω των 5 εκατ. ευρώ για το κόστος των θανάτων, των βαριά και ελαφριά τραυματισμένων αλλά και με δαπάνες περίθαλψης. Αν αυτό το ποσό επενδυθεί σωστά στο οδικό δίκτυο θα έχει πάνω από 20 εκατ. Ευρώ, σε οικονομικά οφέλη και σε αύξηση του ΑΕΠ της χώρας.

4. Σαν σήμερα αναλάβατε ακριβώς πριν ένα χρόνο ως Γενική Γραμματέας στον οργανισμό τoυ EuroRAP, τι συμβουλή θα δίνατε στις γυναίκες που βρίσκονται στην αρχή της σταδιοδρομίας τους και φιλοδοξούν να φτάσουν σε ανώτερη διευθυντική θέση;

Να αγαπάτε αυτό που κάνετε, να έχετε πάθος, να μην φοβάστε να αποτύχετε. Να προσπαθείτε να αποκτάτε γνώσεις συνέχεια, συμμετέχοντας σε σεμινάρια, εργαστήρια και επιστημονικά συνέδρια. Οποιαδήποτε ηγετική θέση συνεπάγεται και σε ευθύνες, δεν αρκεί να «βγαίνει μπροστά» στις επιτυχίες – πρέπει να χρεώνεται και τις αποτυχίες της ομάδας της οποίας ηγείται.Βιώνοντας καθημερινά το να είσαι μητέρα δυο μικρών παιδιών και ταυτόχρονα εργαζομένη, αυτό είναι μια πρόκληση αλλά είχα την υποστήριξη της οικογένειας μου και την παρότρυνση του συντρόφου μου.