Μια ζωή μέσα στους δρόμους και στις πίστες!

Βλέπουν πολλά τα μάτια μου στο δρόμο καθημερινά, είναι τέτοια η φύση της δουλειάς.

του Τάκη Πουρναράκη

Έχω περάσει ένα μεγάλο μέρος της ζωής μου μέσα σ’ ένα αυτοκίνητο οδηγώντας ή συνοδηγώντας. Παρακολουθώντας το ρεπορτάζ της F1 και του αυτοκινήτου εδώ και 25 χρόνια, έχω ταξιδέψει σχεδόν σε όλο τον πλανήτη: 73 χώρες μέτρησα στην καραντίνα, που θυμάμαι θετικά ότι έχω επισκεφτεί. Έχω οδηγήσει σε Αυστραλία, Αμερική, Ασία, Αφρική και φυσικά Ευρώπη. Οι εμπειρίες που συνέλεξα πιθανόν μ’ έκαναν πιο ασφαλή οδηγό. Δράττομαι της ευκαιρίας και του βήματος που μου δίνει το transportation.gr για να μοιραστώ μαζί σας μερικές βασικές αρχές για πιο ασφαλείς μετακινήσεις/ταξίδια.

1.Σχεδιάζουμε προσεκτικά το ταξίδι με τη βοήθεια του Google Maps. Οι ώρες που έχω αφιερώσει στη χρήση/εξοικείωση μ’ αυτή την εφαρμογή, αποδείχτηκαν καλή επένδυση. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε km, δυσκολίες, σημεία ανεφοδιασμού, ώστε να προγραμματίσετε στάσεις και καταστάσεις. Καλό είναι να έχετε υπόψη σας ότι τα παιδιά χρειάζονται διάλλειμα ανά 90-120min, μετά τους βγαίνει γκρίνια που αναπόφευκτα προκαλεί εκνευρισμό στον οδηγό.

  1. Οπωσδήποτε πριν ξεκινήσουμε για το ταξίδι κάνουμε ένα τεχνικό έλεγχο στο αυτοκίνητο: Πιέσεις ελαστικών, μπαταρία, υγρά φρένων, τακάκια, ψυγείο, ασφαλειοθήκη. Πάντα να έχετε μαζί σας επικαιροποιημένο φαρμακείο και μια εργαλειοθήκη με τα βασικά. Οπωσδήποτε καλώδια για ρεύμα και σκοινί ρυμούλκησης. Ενημερωθείτε για τον καιρό της διαδρομής πριν ξεκινήσετε. Το καλοσυντηρημένο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη προϋπόθεση για ασφαλείς μετακινήσεις.
  2. Η κατανομή του φορτίου είναι σημαντική για την ευστάθεια του οχήματος. Δεν μπορείτε να βάλετε 20 ντενεκέδες λάδι στο πορτμπαγκάζ είναι επικίνδυνο. Οι πιέσεις των ελαστικών αυξάνονται για ταξίδι με πλήρες φορτίο σε άτομα, αποσκευές. Εννοείται ότι ανάλογα προσαρμόζουμε την ταχύτητά μας. Η απρόσκοπτη ορατότητα του οδηγού είναι αδιαπραγμάτευτη. Πάντα να καθαρίζετε τα τζάμια κάθε φορά που σας δίνεται η ευκαιρία.
  3. Καθαρίστε το εσωτερικό του αυτοκινήτου πριν φύγετε. Θα περάσετε αρκετές ώρες εκεί μέσα, ένας ακάθαρτος χώρος προκαλεί εκνευρισμό ο οποίος αναπόφευκτα μεταδίδεται στον οδηγό.
  4. Ενόσω ταξιδεύετε πιθανόν μπροστά σας στο δρόμο να δείτε κάποια ασυνήθιστη κίνηση. Είναι κομβικής σημασίας να μειώσετε την ταχύτητά σας αμέσως και όχι να περιμένετε να διαπιστώσετε αν υπάρχει κίνδυνος και μετά να προσπαθήσετε να φρενάρετε: Τότε ίσως να είναι αργά.
  5. Να προσαρμόζετε την ταχύτητά σας στα εκάστοτε όρια του νόμου, του δρόμου και των καιρικών συνθηκών. Η ακατάλληλη ταχύτητα είναι μια από τις κύριες αιτίες πρόκλησης δυστυχημάτων. Στον αυτοκινητόδρομο είναι το ίδιο επικίνδυνο να κινείσαι με 70km/h ή 170km/h.
  6. Όσο δυνατό αυτοκίνητο κι αν έχω στα χέρια μου, όσο άδειος κι αν είναι ο δρόμος ποτέ δεν ξεπερνώ τα 130-140km/h. Αν συνυπολογίσει κανείς, κατανάλωση, ένταση, κούραση, χρόνο εκεί καταλήγει. Επιπλέον σημειώστε πως πολλές μελέτες της ανθρώπινης φυσιολογίας δείχνουν πως ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται άνετα όλα όσα συμβαίνουν γύρω μέχρι τα 140km/h.
  7. Νεοσαλίγκαρος: Ενδημεί παντού, είναι επικίνδυνος στον επαρχιακό δρόμο. Κινείται με ακατάλληλη ταχύτητα, στραγγαλίζοντας την κυκλοφορία. Προκαλεί πάντα μεγάλες ουρές πίσω του. Αδιαφορεί για τους άλλους και αν ανοίξεις συζήτηση σου λέει πως αυτός είναι σωστός και κινείται οικονομικά/οικολογικά. Επιχειρήματα του τύπου “μα το αυτοκίνητο σας δε σχεδιάστηκε για να εξοικονομεί καύσιμο με 3η σχέση στο κιβώτιο και 60km/h” δεν τον αγγίζουν. Τα πράγματα γίνονται εφιαλτικά αν συναντηθεί με όμοιό του. Ψάχνοντας σε βάθος τι ακριβώς συμβαίνει, σχεδόν πάντα αποκαλύπτεται ένας άνθρωπος που φοβάται την οδήγηση δε γνωρίζει βασικές αρχές και χρησιμοποιεί ένα κακοσυντηρημένο αυτοκίνητο.
  8. Μην αναβάλετε τη στάση αν νιώθετε κόπωση, πίεση για φυσική ανάγκη ή χρειάζεστε ανεφοδιασμό. Μια στιγμή να κλείσετε τα μάτια είναι αρκετή για να γίνει το κακό. Άνθρωπος που πιέζεται, παίρνει λάθος αποφάσεις. Ανεφοδιαστείτε όταν μπορείτε μην περιμένετε να αδειάσει το ντεπόζιτο, είναι πιθανόν να ταλαιπωρηθείτε το βράδυ σε άγνωστο μέρος.
  9. Αν χρειαστεί να σταματήσετε στο δρόμο βρείτε πάντα ασφαλές σημείο. Αν κάποιο έκτακτο γεγονός σας υποχρεώσει να σταματήσετε στο κατάστρωμα του δρόμου, πρέπει ΑΜΕΣΩΣ να απομακρυνθείτε απ’ αυτό. Πριν τηλεφωνήσετε ή βάλετε το προειδοποιητικό τρίγωνο! Αφού φύγετε από το δρόμο ένας πάει 300 μέτρα πίσω από το αυτοκίνητο για να προειδοποιήσει τους άλλους οδηγούς, ενόσω με πολύ προσοχή ο άλλος παίρνει το τρίγωνο και εκτός δρόμου (!) βαδίζει για 150 m προτού το τοποθετήσει.
  10. Η βιασύνη δεν είναι καλός σύμβουλος στο δρόμο, να έχετε πάντα χρονικά περιθώρια για να φτάσετε στον προορισμό μας. Μην ρισκάρετε για να προλάβετε ένα πλοίο ή ένα αεροπλάνο. Ξεκινήστε νωρίτερα, φτάστε νωρίτερα, σταθμεύεστε χωρίς άγχος. Αυτό θα σας γλυτώσει από πολλές κακοτοπιές.

12.Φροντίστε το αυτοκίνητό σας να έχει ρεζέρβα σε καλή κατάσταση και γρύλο, κλειδί.Το κιτ επισκευής δείχνει έξυπνη λύση μέχρι να σου σκιστεί το λάστιχο. Μετά ενέχει μεγάλη ταλαιπωρία.

  1. Μη σταθμεύεται παράνομα ή πάνω σε γωνίες, στενά και parking. Περπατήστε λίγο παραπάνω και προτιμήστε τους δημοτικούς χώρους στάθμευσης.
  2. Κανείς πλην των αρμόδιων οργάνων της Τροχαίας, Αστυνομίας, Λιμενικού δεν έχει δικαίωμα να σας υποδείξει που θα πάτε και που όχι. Οι Έλληνες πολίτες κινούνται ανεμπόδιστα εντός της Ελληνικής επικράτειας. Διευκολύνετε με κάθε τρόπο το έργο των αρμόδιων οργάνων, αποφύγετε κουτοπονηριές και εξυπνακισμούς.
  3. Μην κοντράρεστε ποτέ στο δρόμο, διευκολύνεται όποιον θέλει να σας προσπεράσει. Να είστε πάντα ευγενικός και να μην καυγαδίζετε. Όσο δίκιο και να έχετε, το χάνετε μόλις εμπλακείτε σε καυγά.
  4. Αν μπροστά σας γίνει ατύχημα θυμηθείτε: Πρώτα σταματάμε με ασφάλεια. Δεύτερον οριοθετούμε το χώρο του ατυχήματος, Τρίτον τηλεφωνούμε σε Τροχαία, ΕΚΑΒ, Πυροσβεστική. Δεν μετακινούμε τυχόν τραυματίες αν δεν έχουμε εξειδικευμένη γνώση.
  5. Σε επαρχιακό δρόμο με στροφές έχει μεγάλη αξία το προωθημένο βλέμμα: Κοιτάμε εκεί που θέλουμε να πάμε όχι μπροστά μας.

   Καλά ταξίδια να έχουμε!

Ο Τάκης Πουρναράκης, είναι δημοσιογράφος, μηχανολόγος μηχανικός ΕΜΠ. Από το 1996 έως το 2015 μετέδιδε τους αγώνες της F1 στην τηλεόραση. Έχει σημαντική δράση σε θέματα οδικής ασφάλειας. Είναι παρουσιαστής και συνδιαμορφωτής του προγράμματος οδικής ασφάλειας “Προσέχω” της Νέας Δημοκρατίας. Διατηρεί καθημερινή ραδιοφωνική εκπομπή στον Alpha 989, αρθρογραφεί στο mononews.gr και διδάσκει δημοσιογραφία στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ.