Βασίλης Γιαννακόπουλος, Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών & Επικοινωνιών 

Λιγότερη γραφειοκρατία, λιγότερες καθυστερήσεις, αδιάβλητη και αποτελεσματική εξυπηρέτηση του πολίτη είναι το τρίπτυχο του Αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής κ. Βασίλη Γιαννακόπουλου. «Αταλάντευτη θέση της Διοίκησης του Γ.Πατούλη είναι να ελαχιστοποιηθεί,όσο είναι δυνατόν και θεσμικά εφικτό, η επαφή του πολίτη με το γκισέ»,επισημαίνει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Transportation.gr.Στην κατεύθυνση αυτή αποκωδικοποιεί με μετρήσιμα αποτελέσματα τις παρεμβάσεις και αλλαγές που έγιναν στον τομέα των μεταφορών, ξεδιπλώνει με παραδείγματα το πλέγμα των προτεινόμενων ασφαλιστικών δικλείδων «για το αδιάβλητο των εξετάσεων υποψηφίων οδηγών και την άρση γραφειοκρατικών εμποδίων από την κατάθεση των δικαιολογητικών έως τις εξετάσεις οδήγησης και χορήγησης αδειών κάθε κατηγορίας οχήματος ή μοτοσικλέτας».

Επιπλέον,προαναγγέλλει την κατάθεση ρηξικέλευθης πρότασης νομοθετικής ρύθμισης για τις μεταβιβάσεις οχημάτων τονίζοντας χαρακτηριστικά: «δεν αντιλαμβάνομαι γιατί οι πολίτες υποχρεώνονται το 2020 να περιμένουν στην ουρά για μια απλή μεταβίβαση αυτοκινήτου όταν αυτή η πράξη μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά και από το σπίτι, όπως ακριβώς συμβαίνει με τις μισθώσεις ακινήτων».

Ως προς τις αλλαγές στην εκπαίδευση και εξέταση υποψηφίων οδηγών, θέτει ως κυρίαρχη και πρώτη πριν από όλα τη ριζική αναμόρφωση του εγχειριδίου των εξετάσεων: «Κάποιοι πρέπει επιτέλους να κατανοήσουν ότι το εγχειρίδιο δεν μπορεί να είναι ή να αντιμετωπίζεται ως διπλωματική εργασία, ούτε απευθύνεται σε κάποιον ευρηματικό σύγχρονο Κυρο Γρανάζη που οφείλει να γνωρίζει δεκάδες τεχνικά δεδομένα για να πάει από το σπίτι του στον τόπο εργασίας ή αναψυχής. Στο συνεργείο οφείλει να ξέρει ότι πρέπει να το πηγαίνει για περιοδικό έλεγχο».

Δέκα μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας, ποια είναι τα μετρήσιμα αποτελέσματα της συνεργασίας σας με τον Περιφερειάρχη κ. Γ. Πατούλη;

Η συνεργασία με την παράταξη του Περιφερειάρχη Αττικής ήταν συλλογική και όχι ατομική επιλογή. Μια ομάδα εκλεγμένων περιφερειακών συμβούλων επιλέξαμε το δρόμο της δημιουργικής συνεργασίας στη βάση προγραμματικών δεσμεύσεων. Τη συνεργασία αυτή ορισμένοι, παρότι αρχικά την ήθελαν διακαώς, στο τέλος την τορπίλισαν προτάσσοντας προσωπικές φιλοδοξίες και στοχεύσεις. Εμείς επιλέξαμε να είμαστε χρήσιμοι και αποτελεσματικοί δίνοντας άμεσα λύσεις που διευκολύνουν την καθημερινότητα των συμπολιτών μας. Ειδικότερα, στον τομέα των μεταφορών πετύχαμε να θεσμοθετηθεί η προσωρινή άδεια οδήγησης. Οι νέοι οδηγοί μέσα σε δύο ημέρες από την επιτυχή τους εξέταση έχουν δικαίωμα οδήγησης, ενώ οι παλαιοί αυθημερόν. Για πρώτη φορά καθιερώσαμε την ταχυδρομική αποστολή των διπλωμάτων στις οικίες των ενδιαφερομένων απαλλάσσοντας τους από την ταλαιπωρία του «γκισέ». Επιπλέον, μειώσαμε σε μία εβδομάδα το χρόνο ανταπόκρισης σε αιτήματα που υποβάλλουν οι πολίτες μέσω των ΚΕΠ της γειτονιάς τους, ενώ διεκπεραιώσαμε σε χρόνο ρεκόρ σχεδόν 100.000 εκκρεμείς υποθέσεις αδειών οδήγησης από το 2018! Δεν πρέπει να ζήσουμε ξανά καταστάσεις ντροπής, σαν αυτές που βίωσαν όσοι περίμεναν επί αρκετούς μήνες για να πάρουν ή να ανανεώσουν το δίπλωμά τους. Αυτές και άλλες παρεμβάσεις βρίσκονται στο πυρήνα της προγραμματικής συνεργασίας και θεωρώ ότι δικαιώνουν στην πράξη αυτή την επιλογή. Συνεχίζουμε αποφασιστικά με πρόταγμα τη διαφάνεια, την ισονομία, την οδική ασφάλεια και την αποτελεσματική εξυπηρέτηση του πολίτη αξιοποιώντας όλα τα πλεονεκτήματα που μας παρέχει η ψηφιακή διακυβέρνηση.

Πόσο θα βοηθήσει η ψηφιακή διακυβέρνηση τους πολίτες, που απευθύνονται στις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής;

Πάρα πολύ και με πολλαπλό όφελος για όλους, πολίτες και δημόσιες υπηρεσίες. Τα χειροπιαστά αποτελέσματα των παρεμβάσεων που σας προανέφερα εξυπηρετούνται μέσω της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών. Με ένα ηλεκτρονικό μήνυμα εντός 48 ωρών στο κινητό του ο νέος οδηγός γνωρίζει ότι έχει δικαίωμα οδήγησης χωρίς να περιμένει εβδομάδες προκειμένου να παραλάβει το δίπλωμα. Πριν 6 μήνες θέσαμε σε πλήρη λειτουργία την εξυπηρέτηση αιτημάτων ανανέωσης ή αντικατάστασης αδειών μέσω των 147 ΚΕΠ της Αττικής. Σχεδόν 18.000 πολίτες αξιοποίησαν αυτή την υπηρεσία με το χρόνο ανταπόκρισης στο αίτημα τους να μειώνεται σε μόλις 7 ημέρες αντί 100 ή και 150 ημερών όπως συνέβαινε στο παρελθόν.Αταλάντευτη θέση της Διοίκησης Πατούλη είναι να ελαχιστοποιηθεί, όσο είναι δυνατόν και θεσμικά εφικτό, η επαφή του πολίτη με το «γκισέ».Να πετύχουμε, δηλαδή, λιγότερη γραφειοκρατία, λιγότερες καθυστερήσεις διασφαλίζοντας, ταυτόχρονα, ένα αδιάβλητο και αποτελεσματικό τρόπο εξυπηρέτησης των συμπολιτών μας. Για παράδειγμα δεν αντιλαμβάνομαι γιατί οι πολίτες υποχρεώνονται το 2020 να περιμένουν στην ουρά για μια απλή μεταβίβαση αυτοκινήτου όταν αυτή η πράξη μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά και από το σπίτι, όπως ακριβώς συμβαίνει με τις μισθώσεις ακινήτων. Απαιτείται μια απλή νομοθετική ρύθμιση την οποία πρόκειται να εισηγηθούμε στην κυβέρνηση, όπως και μια σειρά άλλων που έχουμε επεξεργαστεί, με τις εντολές του Περιφερειάρχη κ. Γ. Πατούλη.Το επόμενο βήμα είναι η ηλεκτρονική εξ΄ αποστάσεως κατάθεση όλων των δικαιολογητικών που αφορούν στην άδεια οδήγησης.

Πώς αντιμετωπίζετε τα φαινόμενα παραβατικότητας, που παρουσιάζονται κατά καιρούς στις εξετάσεις υποψηφίων οδηγών;

Με μηδενική ανοχή και χωρίς εφησυχασμό καθώς αυτά τα φαινόμενα είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την οδική ασφάλεια όλων των συμπολιτών μας. Με την πολύτιμη συνεργασία και ετοιμότητα των στελεχών της Περιφέρειας πατάσσουμε κάθε παράνομη ενέργεια που εντοπίζεται κατά τη διενέργεια των εξετάσεων. Οι περιπτώσεις παραποιήσεων στοιχείων ταυτοπροσωπίας και αντιγραφής που εντοπίστηκαν το τελευταίο διάστημα αναδεικνύουν ότι οι υπηρεσίες μας διαθέτουν ανθρώπινο δυναμικό με ήθος και αίσθημα ευθύνης. Ως άμεσο μέτρο αποτροπής κρουσμάτων αντιγραφής ενεργοποιήσαμε σύστημα ανίχνευσης ηλεκτρονικού εξοπλισμού κινητών, ακουστικών κ.λπ. Στο πλέγμα των ασφαλιστικών δικλείδων που προτείνουμε για το αδιάβλητο των εξετάσεων περιλαμβάνονται: η ψηφιοποίηση του δελτίου του εξεταζόμενου οδηγού ώστε να αποτρέπονται παραποιήσεις και πλαστογραφίες, ο ψηφιακός προγραμματισμός της εξέτασης του οδηγού, δίχως να απαιτείται προσέλευση στις υπηρεσίες, και η τοποθέτηση στις αίθουσες εξέτασης κλωβού διακοπής ασύρματης επικοινωνίας, απενεργοποίησης κινητών τηλεφώνων και κάθε ηλεκτρονικού ή άλλου μέσου.

Τι αλλαγές αναμένονται στην εκπαίδευση και εξέταση των υποψήφιων οδηγών και ποια η πρόταση της Περιφέρειας Αττικής για αυτές;

Όπως γνωρίζετε η νομοθετική πρωτοβουλία τόσο για το χρόνο όσο και για το περιεχόμενο των αλλαγών του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης είναι στην αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών. Ως Περιφέρεια Αττικής, όπως ήδη σας περιέγραψα προηγουμένως και με παραδείγματα, πρόκειται να καταθέσουμε συγκεκριμένη δέσμη προτάσεων που ενισχύουν το αδιάβλητο των εξετάσεων  και αίρουν γραφειοκρατικά εμπόδια σε όλο το φάσμα των διαδικασιών: από την κατάθεση των δικαιολογητικών έως τις εξετάσεις οδήγησης και χορήγησης αδειών κάθε κατηγορίας οχήματος ή μοτοσικλέτας. Πρωτίστως, όμως, θεωρούμε ότι είναι επιτακτική και αναγκαία, και θα επιμείνουμε σε αυτό, η ριζική αναμόρφωση του εγχειριδίου θεωρητικών εξετάσεων. Πρέπει να  δίνει έμφαση σε ερωτήσεις που ελέγχουν την ικανότητα οδήγησης και συμπεριφοράς καθώς και γνώσης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Να ισχύει για όλους ανεξαιρέτως, να είναι διατυπωμένο σε απλή γλώσσα και με κατανοητές ορολογίες και να λαμβάνει υπόψη όσους ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (ΑμΕΑ, Ρομά, κ.ά). Κάποιοι πρέπει επιτέλους να κατανοήσουν ότι το εγχειρίδιο δεν μπορεί να είναι ή να αντιμετωπίζεται ως διπλωματική εργασία, ούτε απευθύνεται σε κάποιον ευρηματικό σύγχρονο Κυρο Γρανάζη που οφείλει να γνωρίζει δεκάδες τεχνικά δεδομένα για να πάει από το σπίτι του στον τόπο εργασίας ή αναψυχής. Στο συνεργείο οφείλει να ξέρει ότι πρέπει να το πηγαίνει για περιοδικό έλεγχο.

Πόσο έγκαιρα και αποτελεσματικά έλαβε μέτρα η Περιφέρεια Αττικής για τις εξετάσεις υποψήφιων οδηγών τηρώντας τα μέτρα για τον COVID -19.

Όλες οι ενέργειες μας, ως Περιφερειακή Αρχή, έχουν ως πρόταγμα την υγεία και την ασφάλεια των συμπολιτών μας και του ανθρώπινου δυναμικού της Περιφέρειας Αττικής. Στο πλαίσιο αυτό εφαρμόζονται απαρέγκλιτα όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα και διαδικασίες που ορίζονται στις σχετικές οδηγίες και εγκυκλίους λόγω του COVID-19. Ειδικότερα, οι εξετάσεις διενεργούνται υπό τη ρητή προϋπόθεση της χρήσης μάσκας, γαντιών και αντισηπτικού διαλύματος από το σύνολο των υποψηφίων και των εξεταστών. Επίσης, τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των υποψηφίων και όλοι οι κανόνες ασφάλειας στις αίθουσες εξετάσεων και εντός του οχήματος. Οι εξεταστικοί χώροι απολυμαίνονται, οι υποψήφιοι οδηγοί υποχρεωτικά κάνουν χρήση αντισηπτικού εισερχόμενοι και εξερχόμενοι των αιθουσών, ενώ γίνεται καθαρισμός και στις εσωτερικές επιφάνειες του οχήματος εξέτασης. Με τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων διπλασιάσαμε, και σε ορισμένες περιπτώσεις τριπλασιάσαμε, το πλήθος των θεωρητικών εξετάσεων σε ημερήσια βάση. Επίσης, αυξήθηκαν όλες οι επιτροπές εξετάσεων οδήγησης ώστε να εξυπηρετηθούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα οι αυξημένες ανάγκες των πολιτών που είχαν συσσωρευτεί λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε σε περίπτωση που οι συνθήκες και οι οδηγίες των ειδικών επιβάλλουν νέα περιοριστικά μέτρα. Όμως, θέλω να ελπίζω και ευελπιστώ πως δεν θα υπάρξουν…

Ποιοι είναι οι στόχοι της Περιφέρειας Αττικής με τη δημιουργία του ποδηλατοδρόμου;

Είμαστε αρωγοί σε κάθε πρωτοβουλία που προωθεί την εναλλακτική, αθόρυβη, πράσινη, φιλική και ασφαλή μετακίνηση στην Αττική. Η βιώσιμη κινητικότητα βρίσκεται πολύ ψηλά στην ατζέντα της Περιφερειακής Διοίκησης του Γ. Πατούλη. Οφείλουμε να δώσουμε περισσότερο χώρο στο ποδήλατο με τη δημιουργία νέων ποδηλατοδρόμων και τη διασύνδεσή τους με υφιστάμενα δίκτυα, αλλά και πρόσθετο χώρο στον πεζό με αναβάθμιση ή επεκτάσεις πεζοδρομίων και πρότυπες διαβάσεις. Στο πλαίσιο αυτό υποστηρίζουμε την πρωτοβουλία του Υπουργείου Περιβάλλοντος για την ολοκλήρωση  του ποδηλατοδρόμου που θα ενώνει την Κηφισιά με το παραλιακό μέτωπο. Την κατασκευή, δηλαδή, του υπολειπόμενου τμήματος, του βόρειου άξονα, από το Γκάζι έως την Κηφισιά, αλλά και του ποδηλατοδρόμου, ο οποίος με αφετηρία τον σταθμό Μετρό Κατεχάκη, διατρέχει το Πάρκο Γουδί, την Πολυτεχνειούπολη, την Πανεπιστημιούπολη, το Πάρκο Ιλισίων και καταλήγει στο Σταθμό Μετρό Ευαγγελισμός. Ταυτόχρονα, θεωρούμε πολύ σημαντική την ισχυρή επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικού ποδηλάτου που ανακοίνωσε η κυβέρνηση. Ως Περιφέρεια Αττικής δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και στην προοπτική αυτή πρόκειται, ξεκινώντας από τον βόρειο άξονα, να δημιουργήσουμε σταθμούς φόρτισης σε κεντρικά σημεία του λεκανοπεδίου.